Athens Airways


Η Athens Airways [κωδικοί ZF / ATW] ιδρύθηκε στις αρχές του 2008 από τον διευθύνωντα σύμβουλο και ιδιοκτήτη, κ. Σάκη Ανδριανόπουλο (ο οποίος είναι επίσης ιδρυτής και Γενικός Διευθυντής της εταιρίας Helesi - Ελληνική Βιομηχανία Περιβαλλοντικών Συστημάτων με εργοστάσια στην Κομοτηνή Πάτρα, Αγγλία και Ιταλία). Τα γραφεία της εταιρείας ήταν στο Κορωπί. Τον Οκτώβριο του ίδιου έτους μίσθωσε από την „Airstream International Group“ (με έδρα την Αγγλία), τέσσερα αεροσκάφη τύπου Embraer ERJ-145, σε διαμόρφωση 49 θέσεων. Το πρώτο (SX-CMA, cn 145107) έφτασε στο „Ελευθέριος Βενιζέλος“, ερχόμενο από το Exeter στις 16 Δεκεμβρίου 2008, και η εταιρεία έλαβε την άδεια πτητικής εκμετάλλευσης (AOC) ακριβώς ένα μήνα αργότερα, στις 16 Ιανουαρίου 2009.
Η πρώτη πτήση έγινε 2 εβδομάδες αργότερα, στις 31 Ιανουαρίου 2009, κάνοντας το δρομολόγιο Αθήνα – Αλεξανδρούπολη – Αθήνα. Το δεύτερο αεροσκάφος (SX-CMB cn 145167) έφτασε στις 19 Φεβρουαρίου από το Bordeau „φορώντας“ ακόμη το αγγλικό νηολόγιο του. Το τρίτο (SX-CMC, cn 145177) έφτασε στις 12 Μαρτίου. Σχεδόν τέσσερις μήνες αργότερα, στις 16 Ιουλίου παραδόθηκε το 4ο (SX-CMD, cn 145196), προερχόμενο από το Exeter. Ενδιάμεσα, στις 11 Μαϊου κατέφθασε το πρώτο στροβιλοελικοφόρο της εταιρείας, ένα DeHavilland Canada DHC-8-311Q Dash 8 (9H-AFD cn 458) μισθωμένο από την Medavia (Malta) και χρησιμοποιήθηκε για πτήσεις όπως π.χ. Για Κοζάνη και Χανιά. Στις 23 Ιουλίου 2009 μισθώθηκε μαζί με το πλήρωμα του ένα Fokker 50 (PH-JXN, cn 20239) από την Denim Air για περίπου 10 μέρες, γιατί το 9H-AFD έπρεπε να πάει στη Μάλτα για να περάσει ένα A-Check (επανήλθε κανονικά). Το συγκεκριμένο αεροσκάφος επεστράφη στην Μedavia για εκτεταμένη συντήρηση στις 1 Οκτωβρίου 2009. Στις 17 Φεβρουαρίου 2010 επανήλθε με τα χρώματα της εταιρείας.

Η εταιρεία είχε καθιερώσει το πρόγραμμα „Flight Bonus“, το οποίο έδινε προνόμια στους κατόχους των 3 καρτών. Επίσης είχε και περιοδικό με το όνομα „Anemos“, από το οποίο κυκλοφόρησαν 3 τεύχη. Επίσης είχε και πρόγραμμα εκπτώσεων π.χ. για στρατευομένους.

Η εταιρεία ξεκίνησε τη λειτουργία της με στόχο κυρίως τις άγονες γραμμές, οι οποίες αποφέρουν περί τα 35 εκ. ευρώ ετησίως.

Η κλιμάκωση του ανταγωνισμού, κυρίως με την Aegean Airlines, οδήγησαν την Athens Airways σε σημαντικές ζημιές ύψους 10,5 εκ. ευρώ κατά τη διετία 2008-2009. Από το φθινόπωρο του 2009 είχαν αρχίσει οι πρώτες φήμες ότι τα οικονομικά της εταιρείας δεν πάνε καλά. Η ΥΠΑ αποφάσισε να δώσει σε μικρές εταιρείες, ανάμεσα στις οποίες και η Athens Airways (η οποία ανέλαβε 10 γραμμές), τα άγονα δρομολόγια για την περίοδο Δεκεμβρίου 2009 - Μαρτίου 2010.

Η εταιρεία είχε μεν καλές και ανταγωνιστικές τιμές, το σέρβις δεν ήταν άσχημο, για τα δεδομένα (δηλαδή διάρκεια πτήσης, κόστος εισιτηρίου), αλλά έπασχε από αξιοπιστία. Οι καθυστερήσεις για τεχνικούς λόγους αυξάνονταν, μαζί9 και ο αριθμός των απογοητευμένων πελατών. Το SX-CMB επέστρεψε στο Exeter αρχές Δεκεμβρίου 2009 και 2 εβδομάδες αργότερα ακολούθησε και το SX-CMC. Κάπου στις αρχές του Δεκεμβρίου 2009, η εταιρεία προσπάθησε να καλύψει τα κενά του στόλου, μισθώνοντας από την Hemus Air δύο ATR42-300 (LZ-ATR, cn 151 και το LZ-ATS, cn 130), αλλά και ένα ΒAe146-300 (SX-DIX, cn E3193) από την Astra Airlines.


Παρά τα προβλήματα η εταιρεία κατάφερε και κέρδισε τον Φεβρουάριο του 2010, 9 γραμμές από τα „άγονα δρομολογια“ για τη διετία Απρίλιος 2010 – Μάρτιος 2012. Τέλη Μαϊου 2010 η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας επέβαλε 22 πρόστιμα, συνολικού ύψους 30.000 ευρώ στην εταιρεία ενώ διαπραγματεύτηκε με τις υπόλοιπες μειοδότριες εταιρείες για την κάλυψη των εννέα γραμμών. Διαπιστώθηκε ότι η Athens Airways εκτελούσε τα συγκεκριμένα δρομολόγια με διαφορετικά αεροσκάφη από εκείνα που είχε δηλώσει στην τεχνική της προσφορά, αλλά και πλημμελή εκτέλεση των υποχρεώσεών της με σωρεία καθυστερήσεων και ακυρώσεων δρομολογίων. Τα δρομολόγια της εταιρείας ανέλαβαν οι Olympic Air (στην Olympic Air δώθηκε η άδεια για τις γραμμές από Αθήνα για Κάρπαθο, Κύθηρα, Σκιάθο και Ικαρία και αντίστροφα), ενώ τις υπόλοιπες τις ανέλαβε η Sky Express. Το ιδιόμορφο επίσης ήταν λόγω του ότι η Οlympic Air δεν μπορούσε να εκτελέσει το δρομολόγιο Αθήνα-Ικαρία από 1ης Ιουνίου έως 15ης Ιουνίου 2010, το δρομολόγιο δώθηκε για το χρονικό αυτό διάστημα στην Astra Airlines. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι είχε καταφέρει και είχε αναπτύξει ένα αρκετά πυκνό δίκτυο (μάλλον πιο πυκνό απ'ότι μπορούσε να εξυπηρετήσει απρόσκοπτα) και συνέδεε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Κέρκυρα, Ρόδο, Αλεξανδρούπολη, Χανιά, Κεφαλονιά, Ιωάννινα, Χίο, Μύκονο, Ικαρία, Κάρπαθο, Σκύρο, Σητεία, Σαντορίνη, Κύθηρα, Καλαμάτα, Καστοριά, Καβάλα, Κοζάνη, Μυτιλήνη, Σάμο, Βόλο, Ζάκυνθο, Σκιάθο, Άκτιο μεταξύ τους (περιλαμβάνονται και οι προορισμοί των άγονων γραμμών)

Παρά το γεγονός ότι ο κ. Ανδριανόπουλος αποδείχθηκε ικανότατος επιχειρηματίας με την Helesi, με την Athens Airways δεν κατάφερε να εδραιωθεί στον αεροπορικό χώρο. Η συμμετοχή της Athens Airways στις διαδικασίες κατάθεσης προσφορών για την αποκρατικοποίηση της Olympic Airlines το 2009, έκανε αρκετούς να τον κατηγορήσουν ότι η Athens Airways ήταν μια „αρπαχτή“, ένα μέσο για να „βάλει χέρι“ στην Oλυμπιακή, εκμεταλλευόμενος το γεγονός ότι ο συνιδιοκτήτης της εταιρείας κ. Καραϊσκος ήταν σύζυγος της κ. Πατριανάκου, πού ήταν βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας μέχρι το 2009.

Το online σύστημα κρατήσεως θέσεως αποδείχθηκε προβληματικό, το επιχειρηματικό μοντέλο ελλειπές. Οι παιδικές αρρώστιες από τις οποίες ποτέ δεν κατάφερε να γιατρευτεί, ήταν σε τελική ανάλυση η ταφόπλακα για την εταιρεία.



Αρχές Σεπτεμβρίου 2010 η εταιρεία σταμάτησε να πετάει. Η εταιρεία παρέδωσε την άδεια λειτουργίας της στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας στις 31 Ιανουαρίου 2011, σταματώντας και επίσημα τη λειτουργία της αφού όλες οι προσπάθειες εξεύρεσης κεφαλίων απέτυχαν.

Τα ακόλουθα αεροσκάφη πέταξαν με τα χρώματα της Athens Airways ή για λογαριασμό της.